Rozwiązanie umowy na realizację recept
Śląski Oddział Wojewódzki Narodowego Funduszu Zdrowia informuje, ze zgodnie z § 10 ust. 1-3 Ogólnych Warunków Umów stanowiących załącznik nr 1 do Rozporządzenia Ministra Zdrowia z 8 grudnia 2011r. w sprawie ogólnych warunków umów na realizację recept oraz ramowego wzoru umowy na realizację recept (j.t. Dz. U. 2013.364 z późn. zm.):
- Umowa na realizację recept wygasa z dniem ostatecznego uchylenia, stwierdzenia nieważności, stwierdzenia wygaśnięcia lub cofnięcia zezwolenia na prowadzenie apteki.
- Podmiot prowadzący aptekę może rozwiązać umowę na realizację recept z zachowaniem miesięcznego okresu wypowiedzenia dokonanego na koniec miesiąca kalendarzowego.
- Podmiot prowadzący aptekę, którego umowa na realizację recept wygasła lub została rozwiązana, jest obowiązany powiadomić pisemnie oddział wojewódzki Funduszu, który był stroną tej umowy, o miejscu przechowywania recept zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 7 ustawy, w terminie 7 dni od dnia wygaśnięcia lub rozwiązania umowy.
Dodatkowo od 1 czerwca 2019 r. wprowadzono obowiązek pisemnego powiadomienia oddziału wojewódzkiego NFZ o aktualnych danych adresowych osoby reprezentującej w przypadku rozwiązania umowy:
- Podmiot prowadzący aptekę lub punkt apteczny, który rozwiąże umowę z oddziałem wojewódzkim Funduszu oraz zakończy prowadzenie działalności, jest obowiązany do powiadamiania tego oddziału, przez okres 5 lat od dnia zakończenia prowadzenia działalności, o aktualnych danych adresowych osoby reprezentującej dany podmiot lub danych osoby upoważnionej do wydania recept w razie nieobecności osoby reprezentującej ten podmiot, w celu umożliwienia Funduszowi dostępu do recept zrealizowanych przez zlikwidowaną aptekę lub punkt apteczny, w terminie 7 dni od dnia, w którym dane te uległy zmianie.
(Art. 47a ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych (Dz.U. z 2019 r. poz. 784 t.j. z późn. zm.)) - Podmiot prowadzący aptekę/punkt apteczny, który nie powiadamia oddziału wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia, który zawarł z tym podmiotem umowę na realizację recept, o aktualnych danych adresowych osoby reprezentującej dany podmiot lub danych osoby upoważnionej do wydania recept w razie nieobecności osoby reprezentującej ten podmiot w terminie 7 dni od dnia, w którym dane te uległy zmianie - podlega karze pieniężnej w wysokości do 2000 zł. Karę pieniężną nakłada w drodze decyzji dyrektor oddziału wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia, który zawarł z tym podmiotem umowę na realizację recept. (art. 127 da ustawy z dnia 6 września 2001 r. Prawo farmaceutyczne (Dz.U. z 2019 r. poz. 499 t.j. z późn. zm.)”
Podmiot prowadzący aptekę/punkt apteczny w przypadku cofnięcia, uchylenia, stwierdzenia wygaśnięcia lub nieważności zezwolenia na prowadzenie apteki/punktu aptecznego przedkłada w ŚOW NFZ:
- kopię decyzji o cofnięciu, uchyleniu, stwierdzeniu wygaśnięcia lub nieważności zezwolenia, potwierdzoną za zgodność z oryginałem,
- oświadczenie o dacie otrzymania decyzji o cofnięciu, uchyleniu, stwierdzeniu wygaśnięcia lub nieważności zezwolenia i nieskładaniu odwołania od tej decyzji lub inne oświadczenie, z którego wynika data, w której decyzja stała się ostateczna,
- pisemną informację o miejscu przechowywania recept i wydanych na ich podstawie odpisów,
- informację o dacie zaprzestania sprzedaży leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych na receptę,
- dane kontaktowe, np. telefon kontaktowy, adres korespondencyjny.
Podmiot prowadzący aptekę/punkt apteczny w przypadku wypowiedzenia umowy na realizację recept przedkłada w ŚOW NFZ:
- wypowiedzenie umowy na realizację recept ze wskazaniem numeru umowy; wypowiedzenie powinno być podpisane przez osoby uprawnione do reprezentacji podmiotu prowadzącego aptekę/punkt apteczny (np. zgodnie z KRS-em, lub wspólników spółki cywilnej zgodnie z zasadami reprezentacji lub aktualnym upoważnieniem do reprezentacji),
- pisemną informację o miejscu przechowywania recept i wydanych na ich podstawie odpisów,
- informację o dacie zaprzestania sprzedaży leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych na receptę,
- dane kontaktowe, np. telefon kontaktowy, adres korespondencyjny.
Ponadto zgodnie z art. 41 ust. 6 i 7 ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych (Dz.U.2017, poz. 1844 j.t. ze zm.):
Fundusz rozwiązuje umowę na realizację recept ze skutkiem natychmiastowym w przypadku:
- uniemożliwiania czynności kontrolnych,
- niewykonania w terminie zaleceń pokontrolnych.
Fundusz nie zawiera kolejnej umowy przez okres:
- jednego roku w przypadku pierwszego rozwiązania umowy ze względu na uniemożliwienie czynności kontrolnych lub niewykonanie w terminie zaleceń pokontrolnych,
- trzech lat w przypadku drugiego rozwiązania umowy ze względu na uniemożliwienie czynności kontrolnych lub niewykonanie w terminie zaleceń pokontrolnych.
Stan na dzień: 11 marca 2020 r.
Źródło: Wydział Gospodarki Lekami